onsdag, 21 novmber

Imorgon är det Thanksgiving, yey. En högtid som jag sett fram emot att få fira här. Speciellt eftersom vi inte firar det hemma och för att maten har rykten om att vara utsökt. Mums. Så jag är ledig imorgon och på fredag. Vilket gör det ännu bättre.
 
Har funderat lite grann, eller ganska så mycket på det här med vännerna där hemma. Jag måste säga att jag är besviken på en hel del. Jag hade förväntat mig mer utav mina vänner. Tillexempel, Sandra Johansson. En tjej som jag inte prata med överhuvudtaget där hemma men som jag nu pratar med jätteofta. Jag ringde henne och grät istället för att ringa till någon där hemma. Ja, jag vet att hon också är au pair och är i samma tidszon. Men jag har inte ens berättat för mina närmaste vänner där hemma om det här. Sen ett till exempel, Lina, hon är fem timmar före mig men hon och jag skypar jätteofta. Så att det skulle vara tidszonen som gör det omjöligt att höra av sig blir ju inte heller rätt då. Tror inte ens de vet hälften av vad jag har gått igenom under mitt år. Sen vet jag att jag inte har varit den bästa att höra av mig, men jag tycker ändå jag försökt. Jag har hört väldigt många saker som "nej jag är för trött", "jag har så himla mycket att göra". Men ändå har alla tid att sitta på facebook flera timmar om dagen, lägga upp bilder på instagram osv. För mig tar det iallafall inte många minuter att skriva ett meddelande på facebook till någon. Sen har det hänt en hel del saker där hemma som har sårat mig, mer än vad folk tror, under mitt år här. Så att höras några gånger på ett helt år, vet inte riktigt vad för vännskap det här. Sen såklart förstår jag att man inte kommer höras som när jag är hemma i Sverige men som sagt, hade förväntat mig mer utav mina vänner. Sen är det såklart inte alla som ska ta åt sig utav det här. Sen så är det kanske jag som hade för höga förväntningar på mina vänner.
 
Nu ska jag hoppa in i duschen och sen lägga mig i min nybäddade säng. Kanske glo på ett eller två avsnitt av gossip girl.
 
 

Kommentarer
Postat av: Sandra Johansson

Johanna, jag vet att du mått väldigt dåligt över detta... jag har känt precis samma sak med vissa vänner och man lär sig så himla mycket av vad äkta vänskap är. Visst, alla har vi olika sätt att se på en vänskap, men t ex. för mig håller inte en vänskap om man pratas vid 5 gånger på 1 år, är det liksom ens något man kallar vänskap? Jag pratar liksom oftare med okända personer.

Och du ska också veta att det är inte du som tänker fel, dina vänner, vet att du befinner sig i ett land.. där du varken har dina närmaste vänner eller familj, du pratar inte svenska och du bor hos en annan familj. Det minsta dina vänner borde VILJA göra är att ta hand om dig, och det minsta dom kan göra är att ringa ( skype,viber, vanligt sms osv osv ) , skriva ( handskrivna brev -personlig favorit - facebook, viber,skype osv ) eller kommentera här?

Och ja, folk har liv hemma. Men nog fan har folk tid att skriva/ringa ... det är det som kallas äkta vänskap! De som visat sig vara dina äkta vänner, ta vara på dom..
Och slösa inte energi på folk som inte vill ge dig energi..

Hör av dig ifall du behöver prata,
/Sandra Johansson

2012-11-22 @ 04:11:17
Postat av: Julia

Jätte jobbigt när man känner så. Vet själv att jag knappt pratade med någon vän hemifrån under mitt år. Dock var det lite både-och. Eftersom man är så långt ifrån varandra så blir det lite att man sätter allt på pause hemma. Vissa människor är bättre på att höra av sig än andra. Jag personligen har alltid tyckt jag varit duktig på att höra av mig och ibland blir man less på att andra inte är likadana. Men sen blev jag lite chockad över mig själv när jag var i USA, för det var som att man hade två liv och att livet hemma och människorna hemma var som på pause. Om du fattar vad jag menar? Vad jag försöker säga är att det kommer bli bättre då du kommer hem, då kommer det vara som ni sågs igår. Med många iallafall. I princip alla mina nära vänner var kvar när jag kom hem. Andra gled man ifrån lite osv, men det är så det blir. Man växer och förändras som människa efter året medan många människor hemma är precis som förr. Inget har förändrats. Så oroa dig inte för mycket vännen, det ordnar sig när du kommer hem! Sen hoppas jag du vet att du alltid kan snacka med mig!! Puss <3

2012-11-23 @ 12:21:12
URL: http://doublethefun.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback